Hírek : Teszt: Fiat Bravo 2007 |
Teszt: Fiat Bravo 2007
2007.02.01. 18:20
Pár évig nyugta volt az olaszoktól a Golfnak, az Astrának, a 307-nek és a többieknek. A Stilo csendben vegetált, nem zavart sok vizet. A Bravónak nagyon más szerepet szán a Fiat.
Éljen, éljen, éljen! Úgy néz ki, a Fiat mostanra túlélte a saját menedzserei, a hibás termékpolitika és a verseny fokozódása okozta krízist. A sorsfordításig vezető munka olyan, akár a pálinkafőzés. Sokáig nincs eredménye, ráadásul az oszlófélben lévő gyümölcs visszataszító állagú cefreként. Aztán amikor a sűrűjén túl van az ember, és jönnek a lepárlások, a végeredmény egyre kívánatosabb.
Kikelt a sírból
A hosszú szerencsétlenkedés után a Fiat pár éve felmérte a helyzetet. Vagy legalább olyan színvonalú autókat gyárt, mint a többiek, vagy még inkább visszaszorul és a végén belefullad az adósságokba. Esetleg a kis tőzsdei érték miatt lenyeli egészben valami törtető kínai autógyár. A Panda, a Grande Punto, a nálunk nem kapható Croma mind a jó irányba mutat. Erre mondta egy igazi nagyágyú, hogy az autógyáraknak nincs olyan problémájuk, amit jó termékekkel meg ne lehetne oldani.
Bár a teljes Fiat-csoportot irányító Sergio Marchionne lazán, pulóverben jelent meg a Bravo bemutatóján, ettől függetlenül ő a mai autóipar egyik legkeményebb vezetője. Ahogy a Fiatot majdnem két évtizedes lecsúszás után visszahozta, azt oktatni kéne a menedzserpalántáknak. Tavaly 16,7 százalékot ugrottak az értékesítések, jócskán nőtt a Fiat részesedése a nyugat-európai piacon, ráadásul most már pénzt is keresnek az eladott autókon.
Az embléma is új
A Stilo leváltásakor a Fiat ismét komolyan vette magát. Az öt csillagos törésteszt elég valószínű, a kötelező karbantartás költségét rendesen megvágták az elődhöz képest, az autó szép és a Fiat felső vezetése biztos benne, hogy a Bravo minősége is megfelelő lesz.
Döntő előnye a régi-új névnek az ismertség. A Bravóról széles néprétegek tudják, hogy két generációval ezelőtt egy Golf-méretű Fiatot jelölt. Ezzel megspórolható az a nem kis érvágás, amelyet egy új név bevezetése jelent, és a kevéssé sikeres Stilo is eltűnhet a süllyesztőben. Okos megoldás. A Bravóval megjön az új logo is, amely az 1931 és 1968 közötti emblémára emlékeztet. A napokban megújult Fiat-weboldalon már a rubinvörös embléma látható.
Mivel olcsóbb és nagyságrendekkel gyorsabb, így szinte csak számítógépen folyt a Bravo kifejlesztése. Nem is születtek agyagmodellek, csak a számítógépen készre tervezett autót építették meg. A Stilo-padlólemez megtartása a virtuális tervezéssel együtt megdöbbentően felgyorsította a kocsi születését.
Mindössze 18 hónap kellett a Bravo kifejlesztéséhez, amiben a valódi prototípusokkal megtett több százezer kilométer és az élesben végrehajtott töréstesztek tucatjai is benne vannak. A rendkívüli gyorsaság haszna, hogy a gyár fél évvel hamarabb vezethet be egy versenyképes autót a jócskán kifakult előd helyett.
Elöl jobb, hátul nem
Az ötajtós Stilo biztosan nem volt olyan csinos, mint utódja, de hátul több helyet kínált, lábtér legalábbis nem sok marad nyurga vezető mögött. Az új autóból sajnos kimaradt a tologatható hátsó üléspad, pedig ez igazán előremutató volt a Stilóban.
Addig is, míg a kombi 2010-re elkészül, a Fiat szerint a Bravóé a legnagyobb csomagtér a kompakt ötajtósok között 400 literrel. Az olaszok szelektíven észlelik a konkurenciát, igazából a Civic jobb 456-tal, de azt ők valami miatt nem számolták. Máskor meg a Bravónál hosszabb Mazda3-at hagyták ki a buliból, így 434 centivel mindjárt ők jönnek ki legjobban a méretversenyből.
|